Voetbalclub PSV Eindhoven Bezit Bitcoin: Begin Van Een Trend?

Voetbalclub PSV Eindhoven Bezit Bitcoin: Begin Van Een Trend?

Het lijkt inmiddels een trend te worden dat een Nederlandse voetbalclub Bitcoin in zijn bezit heeft. Na AZ Alkmaar heeft nu ook PSV Eindhoven bekend gemaakt dat het Bitcoin voor de lange termijn heeft toegevoegd aan de balans van de club. Commercieel directeur Frans Janssen maakte dit deze week bekend in een interview met Bitcoin Magazine.

Het is een interessante en zeker ook bewuste keuze van het management van PSV, omdat ze uitgesproken vertrouwen hebben in de toekomst van de digitale valuta.

Commercieel directeur Frans Janssen stelde in het interview dat PSV “altijd bezig is met innoveren”, met het stadion het hart van de Brainport regio Eindhoven is het een duidelijke keuze van de voetbalclub. Diversificatie van (een deel van) de financiële voorraden geeft de club later mogelijk meer ruimte om investeringen te doen. Maar dat is niet de enige reden dat PSV met het volste vertrouwen voor Bitcoin kiest.

Waarom Kiest PSV Voor Bitcoin?

PSV ontving de Bitcoin deze zomer van een sponsor in de Nederlandse cryptocurrency industrie. Voor twee seizoenen zou het bedrijf Anycoin Direct één van de partners zijn van de Eindhovense voetbalclub. Het lijkt een reactie te zijn op concurrent Bitcoin Meester, welke eerder al AZ Alkmaar sponsorde met een soortgelijke deal.

Het volledige sponsorbedrag voor voetbalclub PSV is een ruime maand geleden al uitbetaald in Bitcoin, een unicum in de voetbalwereld. Maar nu lijkt het erop dat PSV Bitcoin voor de langere termijn wil omarmen.

In een presentatie op het Marketing Insights Event (MIE) in de Jaarbeurs Utrecht werd meer uit de doeken gedaan over strategie achter de opvallende financiële keuze van PSV. MIE is één van de grootste Nederlandse evenementen op het gebied van marketing trends, welke normaal gesproken jaarlijks wordt gehouden.

Niet De Eerste Europese Voetbalclub Met Bitcoin

PSV kiest zonder twijfel voor de kant van financiële innovatie. Met de bewuste keuze om hun gesponsorde Bitcoins niet om te zetten in de vertrouwde Euro neemt de club een financieel risico, maar een eventueel risico betaald zich hoogstwaarschijnlijk alleen al terug in de gratis publiciteit die de club krijgt met deze zet.

PSV Eindhoeven is hiermee direct één van de eerste voetbalclubs in Europa die openlijk lijkt te kiezen voor Bitcoin. Maar niet de allereerste, ook niet in Nederland.

AZ Alkmaar wist eerder al een sponsor in de crypto-wereld binnen te halen voor de komende drie jaar. Hiermee komen steeds meer grote clubs in de Eredivisie in aanraking met Bitcoin. De vraag is echter wanneer andere clubs volgen, en of er sprake is van een trend in de Nederlandse of zelfs Europese voetbal- en sportwereld.

Een Bitcoin Trend In De Voetbalwereld

Nu twee grote Nederlandse clubs het vertrouwen hebben uitgesproken in Bitcoin, is het hek zonder twijfel van de spreekwoordelijke dam. Zien we straks ook AJAX of Feyenoord met een Bitcoin logo de Champions League in gaan?

Cryptocurrencies hebben inmiddels duidelijk een voet tussen de deur met het veiligstellen van dit soort grote sponsor deals. Zonder twijfel zal er veel geld mee gemoeid zijn, ook al is het op het moment van schrijven nog onduidelijk om hoeveel Bitcoin munten het precies gaat.

Hoewel de Nederlandse voetbalwereld een pionier lijkt op het gebied van Bitcoin, zal het slechts een kwestie van tijd zijn voordat de Duitse Bundesliga of Britse Premier League ook in grote getalen overgaan op crypto-gerelateerde sponsor deals. Zo zagen we bijvoorbeeld al de spelers van het Engelse Watford dit sportseizoen al met Dogecoin shirts het veld op gaan.

Andere Sporten Zagen Ook Al Grote Crypto Deals

Het grote crypto geld heeft de sportwereld gevonden, zo blijkt ook eerder al uit andere grote sponsordeals. Grote namen in de Amerikaanse Super Bowl maakten deze zomer al bekend in zee te gaan met Amerikaanse handelsplatform FTX. Daar waren geen kleine bedragen mee gemoeid, en zelfs in de stadions zelf was het platform FTX van de jonge crypto-miljardair Sam Bankman-Fried prominent aanwezig.

Ook de Formule 1 wist een grote sponsor in de crypto-wereld veilig te stellen. Het internationale handelsplatform Crypto.com wist recent een wereldwijde sponsordeal met de Formule 1 te bewerkstelligen.

Met de deal ging zo’n $100 miljoen Amerikaanse dollar gemoeid, een indrukwekkend bedrag. Het platform werd hiermee in één klap de grootste officiële sponsor van het race-evenement, waarvan recent nog een grote race op het circuit in Zandvoort werd gehouden.

Crypto Industrie Is Gek Op Sportdeals

Het lijkt voor de bredere crypto industrie een geweldige manier om nieuwe potentiële klanten te introduceren aan Bitcoin en andere cryptomunten. De gewone man, of ‘Jan Modaal’, kijkt immers graag naar sport als vermaak. Hiermee boort de crypto industrie een geheel nieuw miljoenenpubliek aan.

Nu Bitcoin een steeds grotere rol lijkt te spelen in de ‘gewone wereld’, is het strooien met geld in de sportwereld een logische volgende stap voor veel grote spelers. Willen ze groeien, dan moeten ze immers grote groepen nieuwe mogelijke klanten kunnen aanspreken.

Niet alleen de sportclubs lijken profijt te hebben van dit soort grote financiële deals, maar ook de adoptie van Bitcoin lijkt steeds sneller te gaan. Daar doen de recente schommelingen in de koers van BTC zeker niets aan af. Het is immers nog altijd een relatief volatiele investering, en investeerders zijn nog altijd ‘vroeg’.

Bitcoin Wordt Steeds Normaler

Dat de groei van Bitcoin recent een vlucht heeft genomen blijkt ook uit de adoptie van de digitale valuta als officieel betaalmiddel in het Midden-Amerikaanse land El Salvador. We zien steeds vaker dat grote, gevestigde instituties kiezen voor Bitcoin.

De trend zal zeker niet ongezien voorbij gegaan zijn voor de gemiddelde Bitcoin investeerder. Nu de crypto-industrie steeds sneller lijkt te groeien is er voor de meeste sportclubs, bedrijven, maar ook overheden niet meer mogelijk om de kop in het zand te steken.

Bitcoin blijft, of men het nu leuk zal vinden of niet. Daarin is de grote sponsor deal van clubs als PSV en AZ wellicht slechts kleine schakels, maar het zijn wel de trendsetters in de sportwereld. Iemand moet immers het voortouw nemen, en waarom zou dat niet in de Nederlandse voetbalwereld gedaan worden?

Het is voor nu nog een perfecte manier voor deze clubs om zich te onderscheiden van anderen. Nu sportevenementen weer op grote schaal mogelijk zijn, pakt ook de crypto-industrie zijn kans door de sportwereld met open armen te ontvangen als belangrijke (maar veelal tijdelijke) sponsor. Daar profiteren zowel de sportwereld als de crypto wereld van, al is dat voor nu voornamelijk op financieel vlak.

Bron afbeelding: Wikimedia Commons









Bitcoinspot.nl brengt sinds 2011 nieuws en achtergronden over cryptovaluta en blockchain.
De informatie op deze website is uitdrukkelijk niet bedoeld als een persoonlijk en/of financieel advies.
Volg bitcoinspot.nl op Twitter en Facebook om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen.
Vragen en/of opmerkingen? laat dan hieronder een reactie achter of bezoek onze contact-pagina.


Kijk hier voor het originele artikel

Crypto Masterclass

Crypto nieuws

Chris volgt het laatste crypto nieuws op de voet en houdt op cryptocurrency-nieuws.nl zoveel mogelijk voor je bij. Al jaren is Chris bezig met beleggen in Bitcoin, cryptocurrency en de woningmarkt.